Witamina A - Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie - Blog - BlendyGo

Koszyk

Zamknij

No products in the cart.

19 maja, 2020
Autor:
Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Witamina A jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest naturalnie obecna w wielu produktach spożywczych. Jest ważna dla utrzymania prawidłowego wzroku i układu odpornościowego. Witamina A pomaga również w prawidłowym funkcjonowaniu serca, płuc , nerek i innych narządów.

Istnieją dwa różne rodzaje witaminy A. Pierwszy rodzaj, retinol, znajduje się w mięsie, drobiu, rybach i produktach mlecznych . Drugi typ, karotenoidy prowitaminowe, znajdują się w owocach, warzywach i innych produktach roślinnych. Najczęstszym rodzajem prowitaminy A w żywności i suplementach diety jest beta-karoten.

Korzyści zdrowotne spożywania produktów bogatych w witaminę A

Regularne spożywanie witaminy A, znanej z leczenia słabego wzroku, poprawia nasze widzenie i zmniejsza ryzyko jego utraty. Zapewnia naszym oczom także odpowiednią ochronę. 

Badania wykazały, że może pomóc poprawić wytrzymałość kości i zębów. Dzięki temu nie tylko wzmocnimy ich strukturę lecz także w przyszłości uchronimy się przed osteoporozą. 

Włączenie do diety pokarmów z dużą ilością witaminy A pomaga zapobiegać rozwojowi dystrofii mięśniowej. W ten sposób wspomaga wzrost mięśni i ich regenerację.

Niedobór witaminy A

Niedobór witaminy A może prowadzić do ślepoty, uszkodzeń siatkówki i owrzodzeń rogówki. Ponadto niskie spożycie tej witaminy może również doprowadzić do zwiększonego ryzyka infekcji wirusowych i chorób układu oddechowego. Co więcej, spożywanie nadmiaru witaminy A może również prowadzić do chorób wątroby, utraty apetytu i nudności.

Pokarmy bogate w witaminę A

1. Marchew

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Witamina A w marchwi ma postać beta-karotenu, zdrowego przeciwutleniacza. Regularne spożywanie dużej ilości marchwi może znacznie poprawić wzrok. Wystarczy nawet 1 średniej wielkości marchewka by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość Witaminy A. Innym źródłem beta-karotenu może być nasz suplement diety, który w swoim składzie zawiera właśnie ten przeciwutleniacz oraz inne warzywa i składniki odżywcze w sproszkowanej formie. Jest on idealny do przygotowania pełnowartościowego koktajlu. Więcej informacji na stronie produktu lub wystarczy kliknąć tutaj.

2. Bataty – słodkie ziemniaki

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Oprócz niskiej zawartości kalorii i pysznego smaku słodkie ziemniaki są bogactwem składników odżywczych.  Są również jednymi z najlepszych źródeł witaminy A, dostarczając ponad 400% dziennego zapotrzebowania człowieka na tę witaminę. Warto zatem włączyć je do codziennej diety.

3. Mleko

koktajle sojowe przepisy wlasciwosciWitamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Oprócz tego, że jest bogate w wapń, magnez i witaminę D, mleko zawiera również witaminę A. Jeśli jesteś zwolennikiem mleka nie pochodzącego od zwierząt możesz je zamienić np. na mleko migdałowe. Z kolei osobom chcącym zgubić dodatkowe kilogramy polecamy mleko o niskiej zawartości tłuszczu.

4. Owoce morza

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Owoce morza, takie jak tuńczyk, ostryga, łosoś i makrela, są naprawdę dobrym źródłem witaminy A. 100 gramowa porcja tuńczyka może zapewnić 50% dziennego zapotrzebowania organizmu na tę witaminę. Bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 owoce morza mogą także poprawić zdrowie siatkówki i zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Warto jeść 2 porcje owoców morza tygodniowo.

5.Pomidory

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Pomidory są coraz częściej stosowane przez nas w różnych potrawach i sałakach . Są również jednymi z najlepszych źródeł przeciwutleniaczy i witamin. Średniej wielkości pomidor może stanowić 20% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę A. Oprócz tego są one również bogate w witaminę C i likopen.

6. Zielone warzywa liściaste

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Jedzenie dużej ilości warzyw jest dla nas bardzo korzystne. Są niskokaloryczne, pełne składników odżywczych i stosunkowo łatwe do przygotowania. Zielone warzywa, takie jak sałata, szpinak i jarmuż, są doskonałymi źródłami witaminy A. Dostarczają również wiele składników odżywczych, takich jak potas, wapń, białko i mangan. Świetnym sposobem na wprowadzenie tych warzyw do naszej codziennej diety jest przygotowanie pysznego i pożywnego zielonego koktajlu, który nie tylko doda nam energii i dostarczy potrzebnych składników odżywczych, ale również pomoże nam oczyścić organizm z toksyn.

Więcej na temat zielonych koktajli tutaj.

7. Mango

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Mango to uwielbiany przez nas pyszny owoc pełen składników odżywczych, który może stanowić zdrowy dodatek do zbilansowanej diety. Średniej wielkości mango stanowi około 73% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę A. To tylko jedna z korzyści spożywania mango spośród jego dużego zasobu właściwości.

Więcej ciekawych informacji na temat mango znajdziesz tutaj.

Podsumowanie

Regularne spożywanie powyższych produktów spożywczych może zwiększyć zawartość witaminy A w organizmie ale także niesie wiele właściwości zdrowotnych. Jak wspomniano wcześniej odpowiednia ilość tej witaminy może być kluczowa w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Warto zatem włączyć chociaż dwa z powyższych produktów by zadbać o swoje zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

seven + twelve =

Back to Top
Darmowy Ebook: 5 Przepisów Na Koktajl OdchudzającyZapisz się do newslettera i otrzymaj darmowy ebook na swój adres email:

Zestaw: Blender + Suplement Zielony Koktajl

zielony koktajl superfood blendygoWitamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie
Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Wybierz kolor blendera:

Zestaw: Blender + Ebook 50 Przepisów

blendygo ebook 50 przepisówWitamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie
Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Wybierz kolor blendera:

Zestaw: Blender + oba ebooki

Witamina A – Jej niedobór, źródła pozyskiwania i wpływ na zdrowie

Wybierz kolor blendera: