Koszyk

Zamknij

No products in the cart.

8 lutego, 2020
Autor:

Mango jest jednym z najbardziej popularnych owoców na świecie. Jest to soczysty, aromatyczny owoc wiecznie zielonego drzewa Mangifera Indica. Owoc składa się z zewnętrznej skórki i mięsistej części jadalnej zawierającej jedno ziarno. Znane jako „król owoców”, soczyste i pyszne mango jest owocem tropikalnym, który ma wiele możliwych korzyści zdrowotnych. Słodkie i kremowe mango jest bardzo popularne na całym świecie ze względu na swoje ogromne walory zdrowotne oraz smakowe. W zależności od kraju lub regionu uprawy, mango znane jest również jako mangou, manga i mango. Kolor owoców odgrywa ważną rolę w rozróżnieniu pomiędzy dojrzałym a niedojrzałym mango. W pełni dojrzały owoc jest lekko miękki w dotyku i słodko pachnie. Wybierając mango ze sklepu spożywczego, eksperci zauważają, że zwykle wybieramy mango w oparciu o dotyk i aromat. Im bardziej miękkie w dotyku i pachnące tym chętniej jest kupowane przez nas.

Wartość odżywcza mango

Mango jest bogate w enzymy, które, jak się uważa, przynoszą nam duże korzyści. Mango jest bogatym źródłem błonnika i ludzie spożywali go przez setki lat, aby złagodzić zaparcia i objawy zespołu jelita drażliwego. Według badań stwierdzono, że antyoksydanty, minerały, błonnik pokarmowy i witaminy zawarte w mango mają pozytywny wpływ na eliminację chorób zwyrodnieniowych, w tym chorób serca i niektórych nowotworów. Co więcej, osobom wykonującym fizyczne czynności, takie jak kulturystyka, trening HIIT lub inna aktywność fizyczna, zaleca się spożywanie mango, ponieważ zawartość potasu w owocach pomaga uzupełnić straty z organizmu podczas wykonywania takich treningów. Poniżej podajemy składniki odżywcze, które można uzyskać z 1 filiżanki pokrojonego mango (około165 gramów).

Wartości odżywcze:

Kalorie – 122

Białko – 1,0 grama   

Węglowodany – 27,9 grama   

Tłuszcze – 0,7 grama   

Błonnik – 3,3 grama

Korzyści zdrowotne płynące z Mango

Spożywanie mango może przyczynić się do wzmocnienia i ochrony organizmu na wiele sposobów. Oto kilka z nich.

1. Posiada właściwości antyrakowe

Mango jest bogate w duże ilości rozpuszczalnego błonnika pokarmowego znanego jako pektyna, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu. Pektyna znana jest z właściwości antynowotworowych, które wykazały pozytywne wyniki w zapobieganiu rozwojowi raka prostaty. Doświadczenie przeprowadzone w Instytucie Badań nad Żywnością wykazało, że pektyna łączy się z galektyną 3, która jest białkiem odgrywającym istotną rolę we wszystkich stadiach rozwoju raka. Jedno z badań wykazało również silny związek między owocami tropikalnymi a zmniejszeniem ryzyka zachorowania na raka prostaty.

2. Pomaga w trawieniu

Błonnik pokarmowy zawarty w mango pomaga w regulacji i prawidłowym procesie trawienia. Enzymy trawienne zawarte w mango pomagają bakteriom jelitowym i pozwalają na naturalne i efektywne trawienie. Bioaktywne składniki, takie jak aldehydy, terpeny i estry, obecne w mango, przyczyniają się do zwiększenia apetytu, jednocześnie poprawiając funkcjonowanie układu pokarmowego.

3. Powoduje zdrowy przyrost masy ciała

Jeśli przyrost masy ciała jest twoim celem to spożywanie mango może Ci w tym pomóc. Według ekspertów w dziedzinie zdrowia, spożywanie mango i łączenie go z innymi daniami, takimi jak sałatki, koktajle, itp. jest jednym z najprostszych sposobów na uzyskanie zdrowej wagi. Filiżanka pokrojonego mango ma ponad 100 kalorii, które mogą być łatwo wchłonięte przez organizm. Owoce zawierają obfitą ilość skrobi, która rozkłada się na cukier, wspomagając w ten sposób przyrost masy ciała.

4. Zdrowa żywność dla kobiet w ciąży

Jedną z największych korzyści zdrowotnych mango jest to, że zawiera dużo żelaza, które jest niezbędne dla zdrowia kobiety w czasie ciąży. Mango zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy potrzebne kobiecie w tym czasie. Mango działa jako zdrowy, a jednocześnie smaczny suplement diety dla kobiety w ciąży. Nie tylko dostarcza niezbędnych składników odżywczych dla matki i nienarodzonego dziecka, ale również sprawia, że apetyt kobiet w ciąży rośnie.  

5. Pomaga w leczeniu anemii

Osoby cierpiące na niedobór żelaza są podatne na anemię. Kiedy liczba czerwonych krwinek w organizmie jest niska, krew nie przenosi odpowiedniej ilości tlenu do tkanek i innych organów. To sprawia, że człowiek czuje się ciągle zmęczony i wyczerpany przez większość czasu w ciągu dnia. Regularne spożywanie mango może pomóc w produkcji zdrowych czerwonych krwinek w organizmie, co ostatecznie pomaga w przenoszeniu tlenu do tkanek i innych części ciała.

6. Właściwości przeciwstarzeniowe

Mango jest bogatym źródłem niezbędnych witamin, takich jak witamina A i C, które odgrywają istotną rolę w produkcji kolagenu. Kolagen jest białkiem, które jest niezbędne do utrzymania zdrowych komórek skóry. Pomaga chronić tkanki łączne i naczynia krwionośne organizmu, wzmacniając tym samym blask skóry, poprawiając jej elastyczność i spowalniając naturalny proces starzenia. Jedzenie mango może zwiększyć produkcję białka kolagenowego w organizmie, które zapewni młodszy wygląd skóry i usunie wszelkie skazy skórne.

7. Pomaga w walce z cukrzycą

Pomimo wysokiej zawartości cukru, naukowcy odkryli, że mango może pozytywnie wpływać na osoby cierpiące na cukrzycę. Według badań stwierdzono, że mango zawiera błonnik pokarmowy, polifenole i karotenoidy, które mogą być stosowane w leczeniu osób chorych na cukrzycę. Spożywanie kawałka lub dwóch mango dziennie jako porannej przekąski lub w połowie dnia może być zdrowszą i bezpieczniejszą opcją. Jeśli jednak masz cukrzycę, przed włączeniem mango do swojej diety powinieneś zapytać swojego lekarza czy powinieneś je spożywać. Wynika to z faktu, że niektóre leki mogą źle reagować z owocami i powodować problemy.

Najlepsze sposoby na spożywanie mango

Większość ludzi uwielbia jeść mango na surowo. Niektórzy nawet wkładają owoce do lodówki na kilka godzin, a następnie kroją je w świeże plastry i mieszają z sałatką. Istnieją jednak pewne przepisy – dosyć proste – które przeniosą Twoje doświadczenia z jedzeniem mango na wyższy poziom. Oto kilka naszych propozycji.

Sałatka z kukurydzy i surowego mango

jak zastąpić posiłek koktajlem?

Składniki:

Surowe mango – 1 (pokrojone w kostkę)

Kukurydza – 1 filiżanka

Cebula dymka – 3 łyżki stołowe (siekana)

Cebula – 1 (siekana)

Czerwona papryka – połowa

Pomidory koktajlowe – 6 (normalne pomidory są również dobre)

Pietruszka – 1 łyżeczka

Liście kolendry – 1 łyżka stołowa

Łodyga selera – obrana i pokrojona w kostkę

Pieprz biały – 1/2 łyżeczki

Czarna sól – 1/2 łyżeczki

Oliwa z oliwek – 1 łyżka stołowa

Sok cytrynowy – 1 łyżka stołowa

Oliwki czarne – 7 lub 8

Liście bazylii – 4

Przygotowanie:

Zagotuj wodę, dodaj trochę soli i wyparz w niej kukurydzę. Upewnij się, że nie jest przegotowana.

Odcedź ją i odstaw na bok.

Weź wszystkie warzywa razem z mango i pokrój je w kostkę do wielkości ziarenka kukurydzy lub na nieco większe kawałki.

Wymieszaj dokładnie zioła, mango i kukurydzę w misce do sałatek.

Dodaj oliwę z oliwek i sok z cytryny do zawartości i dobrze wymieszaj.

Dodaj trochę czarnej soli i białego pieprzu i ponownie dokładnie wymieszaj.


Pudding Mango z nasionami Chia

Składniki:

Miąższ mango – 1 filiżanka

Nasiona chia – ½ filiżanki (75g)

Mleko kokosowe – 1 filiżanka

Siekane mango – ½ filiżanki

Przygotowanie:

Dodaj nasiona chia, mleko kokosowe i puree z mango do miski i  razem wymieszaj.

Następnie dodaj posiekane mango i wymieszaj je, odkładając kilka kawałków do przygotowanie polewy.

Mieszankę wkładamy do lodówki na 15 minut, następnie wyjmujemy ją i mieszamy, a następnie wkładamy z powrotem do lodówki na kolejne 15 minut.

Rozłóż ją na cztery szklanki, uzupełnij pozostałymi kawałkami pokrojonego mango i podawaj.

Właściwości zdrowotne mango - podsumowanie

Jest powód, dla którego mango nazywane jest „królem” owoców. Jest pełne składników odżywczych i zapewnia ludziom znaczące korzyści zdrowotne. Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie poprzez zdrowe odżywianie, z pewnością powinieneś włączyć mango do swojej codziennej diety. Mango posiada wszystkie niezbędne składniki odżywcze i minerały, które są niezbędne do utrzymania aktywności organizmu na co dzień a do tego jest pyszne. Chyba nie musimy nikogo przekonywać, że mango stanie się naszym codziennym przyjacielem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three − one =

Back to Top
Darmowy Ebook: 5 Przepisów Na Koktajl OdchudzającyZapisz się do newslettera i otrzymaj darmowy ebook na swój adres email:

Zestaw: Blender + Suplement Zielony Koktajl

zielony koktajl superfood blendygo

Wybierz kolor blendera:

Zestaw: Blender + Ebook 50 Przepisów

blendygo ebook 50 przepisów

Wybierz kolor blendera:

Zestaw: Blender + Suplement + oba ebooki

Wybierz kolor blendera: